Vitaliteit

Een organisatie is zo gezond en vitaal als zijn eigen medewerkers. De organisatie bestaat namelijk niet op zich; het is een verzameling van individuen met een gedeelde visie en missie. De rol van medewerkers komt steeds meer voorop te staan. Binnen het denken over het “Rijnlandse model” (Jaap Peeters, Mathieu Weggemans) worden medewerkers steeds meer gezien als mens en minder als hulpbron (: Human Resource). Als (vak)mensen nodig zijn om een bedrijf overeind te houden is het besteden van aandacht aan die medewerker ook van cruciaal belang. Aandacht besteden aan de vitaliteit van je mensen is een investering in je medewerker, je productiviteit en daarmee de profitabiliteit van de onderneming. Medewerkers dienen dus beter en breder inzetbaar gemaakt te worden: langer energiek en met plezier aan het werk blijven.

Vitaliteit wordt vaak omschreven als:

  • Productief zijn
  • Duurzaam inzetbaar zijn
  • Fit zijn
  • Gezond zijn
  • Gelukkig zijn
  • Bevlogen zijn
  • Bereid zijn tot verandering: mobiel zijn
3921069 orig

Vita betekent “leven” zoals in levenskracht, levenslust, levensenergie. Het staat voor energiek, veerkrachtig, gemotiveerd en met doorzettingsvermogen. Mensen met een hoge mate van vitaliteit zitten lekker in hun vel, hebben levenslust en genieten vaak ook een goede gezondheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat vitale en bevlogen medewerkers efficiënter en productiever zijn en tot meer tevreden klanten leiden. Maar hoe zorg je voor vitale medewerkers? En met name hoe zorg je er voor dat de medewerker zelf ook zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen vitaliteit. Opleggen van vitaliteit werkt nu eenmaal niet. Kijk naar de modellen van Prof Dr. Arnold Bakker (: Job Demand, Job Resources) en van Prof Dr. Schauffelie.